mirzaeestone@gmail.com
تماس با صنایع سنگ میرزایی
03191010622
09130000622

زیباسازی نمای ساختمان با انواع سنگ ساختمانی

 

زیباسازی نمای ساختمان با انواع سنگ ساختمانی، یک نوع روش پوششی محکم و زیبا، برای دیوارهای خارجی یا بیرونی ساختمان است. سنگ‌ نمای ساختمان در انواع مختلفی موجود می‌باشد. همچنین در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی برش داده می‌شوند. نصب سنگ‌ها بر روی قسمت بیرونی ساختمان، به نوع و نقشه‌ی ساختمان بستگی دارد. به‌نظر شما چرا از سنگ برای نمای ساختمان استفاده می‌شود؟
به طورکلی جواب این سوال در مواردی از جمله: افزایش ارزش تجاری، مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی و زیبا جلوه دادن ساحتمان است.

نمای ساختمان و سنگ استفاده شده برای آن، یکی از عناصر مهم در ساختمان‌سازی است. باتوجه به نقشه ساختمان و شرایط اقلیمی محیطی، معماران و پیمانکاران نوع خاصی از سنگ‌های ساختمانی را استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانند از ترکیب چندین سنگ‌ با طرح و رنگ متفاوت در نمای ساختمان بهره برد و زیبایی خاصی را خلق کرد. امروزه استفاده از سنگ در نمای ساختمان‌ جلوه‌ی خاصی به آن می‌بخشد و در چند دهه اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. در ادامه به بررسی “زیباسازی نمای ساختمان با انواع سنگ ساختمانی” می‌پردازیم.

 

انواع سنگ در نمای ساختمان

انواع سنگ در نمای ساختمان:

 

امروزه  معادن مختلف موجود در ایران، سنگ‌های متنوعی را استخراج می‌کنند. از این رو، تنوع رنگ‌ و طرح در انواع سنگ‌ها بالا رفته است. بنابراین موضوع انواع سنگ‌ در نمای ساختمان، بسیار مهم است و در ادامه با آن‌ آشنا خواهید شد.

 

1. سنگ تراورتن در نمای ساختمان:

 

سنگ تراورتن یک نوع سنگ طبیعی است که از دسته‌ی سنگ‌های رسوبی محسوب می‌شود. سنگ تراورتن دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که می‌تواند به زیباتر شدن ساختمان‌ها کمک شایانی کند. سنگ تراورتن دارای تنوع طرح و رنگ بالایی است. تنوع بالا در طرح و رنگ، سنگ تراورتن را روز به روز محبوب‌تر می‌کند. بنابراین باتوجه به تنوع طرح و رنگ سنگ‌های تراورتن، نحوه‌ی قرارگیری آن‌ها در کنار یکدیگر نیز مهم خواهد شد. در نتیجه، این موارد تاثیرگزاری بسیار زیادی در نمای ساختمان خواهد داشت. در ادامه به بررسی نحوه قرارگیری آن‌ها در کنارهم خواهیم پرداخت.

 

سنگ‌های تراورتن با چه الگوهایی در کنار هم قرار می‌گیرند؟

برای رسیدن به سوال” سنگ‌های تراورتن با چه الگوهایی در کنار هم قرار می‌گیرند؟ ” ابتدا باید انواع چینش یا نحوه‌ی قرارگیری سنگ‌های تراورتن در کنار مهم آشنا شویم که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:

  • افقی یا عمودی:

طرز قرارگیری سنگ‌ها در کنارهم به صورت افقی و عمودی، نمای متفاوت و زیبایی به ساختمان می‌بخشد.

  • آجری:

قرارگیری سنگ‌های تراورتن در کنار هم به صورت مربعی یا مستطیلی که نمادی از سبک آجری است به ساختمان جلوه‌ی سنتی می‌دهد.

  • موزائیکی:

ابعاد و اندازه‌های موزائیک‌های موجود را به یاد آورید. احتمالا شما هم به یاد موزائیک‌ پارکینگ و حیاط منازل مسکونی افتادید.
قرارگیری سنگ‌های تراورتن به صورت تکه‌های کوچک در کنار هم، به وجود آورنده‌ی الگوی موزائیکی است.

  • قالب‌گیری:

زمانی که سنگ‌ها درون قالب‌های خاصی قرار گیرند،  طرح‌های گوناگونی بر روی آن‌ها نقش می‌بندد. این فرآیند را قالب‌گیری گویند که جلوه‌ی منحصر به فردی به نمای ساختمان می‌دهد.

  • ترکیبی:

زمانی که از طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی از سنگ‌های تراورتن استفاده کنید، یک جلوه‌ی ترکیبی به سنگ نمای ساختمان خواهید داد.

  • سنگ‌های غیر هم اندازه:

برای ایجاد یک ترکیب غیر هم اندازه، باید از سنگ‌هایی با اندازه‌های کوناکون استفاده کرد تا الگوی موردنظر ایجاد شود.

  • تصادفی:

زمانی که سنگ‌های تراورتن با ابعاد و اندازه‌های گوناگون و رنگ و طرح متفاوت دارد؛ می‌توانید به طور تصادفی از هر کدام که خواستید استفاده کنید تا جلوه‌ی نهایی جالبی را خلق کنید.

  • اسپلیت یا نمای برشی:

سنگ‌های تراورتن با روش‌های متفاوتی برش داده می‌شوند که یکی از روش‌های برش، بی‌موج و موج‌دار است. زمانی که از سنگ‌ها با برش‌های متفاوت استفاده کنیم؛  به وجود آورنده‌ی این الگو هستم.

  • سه بعدی:

امروزه با پیشرقت تکنولوژی و به وجود آمدن طرح‌های سه بعدی در صنعت سنگ و ساختمان، با قرارگیری سنگ‌های سه بعدی در کنارهم این الگو به وجود می‌آید.

  • زیگزاک:

قرارگیری ضربدری سنگ‌ها در کنار هم به وجود آورنده‌ی این الگو است. الگوی زیگزاک، ایجاد کننده‌ی یک نمای دینامکی برای ساختمان است.

  • شبکه ای:

طرز قرارگیری سنگ‌های تراورتن به صورت شبکه ماندد، ایجاد کننده‌ی این الگو برای نمای ساختمان می‌شود.

  • تناوبی:

قرارگیری سنگ‌ها در کنار هم به صورت تناوبی، الگو متفاوتی را برای نمای ساختمان به وجود می‌آورد.

  • انحنا:

امروزه با انحنا دادن به سنگ‌ها می‌توان یک الگوی خاص برای نمای ساختمان ایجاد کرد

مینیمالیست:

قرارگیری سنگ‌ها به صورت ساده در کنار هم، طرفداران زیادی در ایران و اروپا دارد. سادگی نمای ساختمان، الگویی است که همیشه خواهان خود را دارد.

  • هندسی:

زمانی که از انواع اشکال هندسی برای نمای ساختمان استفاده کنیم، الگوی هندسی به آن می‌بخشیم

 

در کدام شهرهای جهان از سنگ تراورتن در نمای ساختمان استفاده می‌کنند؟

 

علاوه بر ایران در شهرهای مختلف جهان نیز منابع سنگ تراورتن وجود دارد. وجود منابع سنگ تراورتن، کاربرد و استفاده‌ از این سنگ را برای نمای داخلی و خارجی ساختمان از گذشته تا حال دو برابر کرده است. شهرهایی از جهان که بیشترین میزان استفاده از سنگ تراورتن را داشته‌اند، به قرار زیر است:

روم

روم یک شهر تاریخی است و در طول دوران تاریخی و جدید این شهر، استفاده‌ی زیادی از این سنگ شده است. سنگ تراورتن در روم خالق خانه‌هایی با نمای رومی است.

آتن

شهر آتن یکی از شهرهای زیبای کشور ایتالیا است که استفاده از سنگ تراورتن به نمای ساختمان‌سازی این شهر جلوه‌‌ی مدرن و باستانی بخشیده است.

استانبول

شهر استانبول پایتخت کشور ترکیه است. ترکیه کشوری با تاریخ غنی و بسیار طولانی است. تاریخ غنی این کشور به مجموع اتفاقاتی بر‌می‌گردد که در شهرهای مختلف آن رخ داده است. شهر استانبول نیز جدا از این تاریخ نیست. تاریخ این کشور حتی روی آداب و رسوم، فرهنگ و ساختمان‌سازی آن‌ها تاثیرگزار بوده است. از این رو سنگ تراورتن جلوه‌ی تاریخی به نمای ساختمان‌های این شهر می‌دهد.

پاریس

پاریس زیباترین شهر کشور فرانسه است که با استفاده از سنگ‌های تراورتن، جلوه‌ای دلنشین، جذاب و دیدنی به ساختمان‌ها می‌دهد.

واشنگتن دی سی

واشنگتن دی سی پایتخت ایالت متحده آمریکا است و یکی از شلوغ‌ترین شهرهای جهان است. افراد اگثرا از الگوهای ساده و جدید سنگ تراورتن برای نمای ساختمان استفاده می‌کنند.

کایرو

کایرو یک شهر مهم در کشور مصر است که مردمان براساس آداب و فرهنگ‌شان، از الگوهای اجرایی سنگ‌های تراورتن برای نشان دادن مذهب و تاریخ‌شان استفاده می‌کنند.

لاهور

لاهور پایتخت کشور پاکستان است. در لاهور اصالت و فرهنگ اجدادی اولویت خانوار هاست. مردمان لاهور عقاید خودشان را دارند. بنابراین در ساختمان‌سازی برای نمایان شدن این اصالت و فرهنگ از سنگ تراورتن استفاده می‌کنند.

سیدنی

در سیدنی سنگ تراورتن یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های استفاده شده در ساختمان‌سازی است. با اجرای الگوهای متنوع سنگ تراورتن، به نمای ساختمان روح تازه‌ای می‌بخشند.

 

انواع سنگ‌ تراورتن در ایران:

 

منابع بسیار زیاد سنگ تراورتن در ایران، ایران را جزء کشورهای دارای منابع سنگی بی‌شمار در جهان معرفی کرده است. بنابراین، ایران با منابع غنی سنگ، می‌تواند در حوزه سنگ قدرتمند باشد. از این رو، ما در ادامه به بررسی “انواع سنگ تراورتن در ایران” می‌پردازیم:

1.سنگ تراورتن عباس‌آباد:

این سنگ، رنگ کرم مایل به سفید دارد. و سورت‌های زیادی دارد. کلاسیک، دنده گاوی، کبریتی، ابروبادی، کرم، کرم صورتی، مرواریدی، سوپر سفید و سوزنی انواع سورت‌های آن است.

2.سنگ تراورتن تکاب:

سنگ تراورتن تکاب اغلب به رنگ‌های کرم، عسلی، شکلاتی، کرم روشن و سیلور خرمایی است.

3.سنگ تراورتن حاجی‌آباد:

این سنگ دارای انواع محتلفی است؛ از جمله: کرم روشن، شکلاتی، گل‌پنبه‌ای، عسلی، موج ریز شکلاتی، موج‌دار، ابروبادی و بی‌موج.

5.سنگ تراورتن آتش‌کوه:

سنگ تراورتن آتش‌کوه، دارای رنگ روشن مایل به سفید است که شامل رنگ‌های کرم، بژ و سفید همراه با هاله شکلاتی و همچنین سفید دارای هاله قرمز می‌باشد. این سنگ دارای چند سورت است: سوپر، ممتاز و درجه یک.

6.سنگ تراورتن دره بخاری:

این سنگ دارای رنگ سفید، کرم، بژ و شکلاتی است که دارای دو نوع برش موج‌دار و بی‌موج است. همچنین چهار سورت دارد: سوپر، ممتاز، درجه یک و درجه دو

7.سنگ  تراورتن دهشیر:

سنگ تراورتن دهشیر، دارای رنگ عسلی، شکلاتی، کرم و بژ است که دارای دو نوع برش موج‌دار و بی‌موج می‌باشد.

8.سنگ تراورتن کمچشه:

این سنگ دارای دو رنگ کرم بژ و کرم روشن است که به دو صورت موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شود. این سنگ دارای سورت‌های سوپر و ممتاز و درجه یک است.

9.سنگ تراورتن رامشه:

این سنگ دارای دو نوع برش موج‌دار و بی‌موج است. طیف رنگی این سنگ کرم است. زمانی که سنگ رامشه کرم روشن باشد، در آن هاله‌های صورتی دیده می‌شود.

10.سنگ تراورتن کاشان:

این سنگ دارای رنگ‌های کرم، عسلی، شکلاتی و سیلور است و به دو روش برش داده می‌شود: موج‌دار و بی‌موج

11.سنگ تراورتن لوشان:

رنگ این سنگ، کرم تا بژ است. به دو صورت بی‌موج و موج‌دار برش داده می‌شود. سورت‌های مختلفی دارد از جمله ابروبادی و غیره.

12.سنگ تراورتن آبگرم محلات:

این سنگ که دارای رنگ کرم با تم تیره تا روشن است. رنگ‌های عسلی و کرم روشن آن دارای هاله‌های طوسی و زیتونی است.

13.سنگ تراورتن ابرکوه:

سنگ تراورتن ابرکوه دارای رنگ کرم با هاله‌های قهوه‌ای و تیره است. ممکن است این هاله‌ها کم باشد و به رنگ سفید، شکلاتی  و نسکافه‌ای دیده شود. همچنین این سنگ دارای دو نوع برش موج‌دار و بی‌موج است.

14.سنگ تراورتن ایساتیس:

منبع سنگ تراورتن ایساتیس، شهر یزد است. این سنگ دارای رنگ‌های عسلی، شکلاتی و کرم است.

15.سنگ تراورتن یزد:

رنگ‌های سنگ تراورتن یزد، در طیف رنگی کرم روشن تا تیره است که بستگی به هاله‌هایی دارد که در آن قرار می‌گیرد. از این رو  به رنگ های کرم، شکلاتی و بژ دیده می‌شوند. همچنین رنگ کرم آن می‌تواند با هاله‌های سیاه و صورتی دیده شود. دو نوع  برش موج‌دار و بی‌موج دارد. به دو سورت سوپر و معمولی هم وجود دارد.

16.سنگ تراورتن طبس:

سنگ تراورتن طبس، رنگ روشن مایل به سفید دارد و دارای رگه‌هایی با رنگ‌های سیاه، صورتی، سیلور و قهوه‌ای است.

17.سنگ تراورتن آذرشهر:

سنگ آذرشهر به سنگ تراورتن گردویی نیز شهرت دارد. این سنگ دارای رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، گردویی و لیمویی است که ممکن است رگه‌هایی به رنگ سفید نیز در آن‌ها دیده شود. این سنگ به دو نوع موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شود.

18.سنگ تراورتن ترشاب:

این سنگ دارای دو رنگ شکلاتی و کرم است و دو نوع برش بی‌موج و موج‌دار دارد. همچنین دو سورت صیقلی و چرمی دارد. این سنگ شبیه سنگ مرمر می‌باشد.

19.سنگ تراورتن میاندوآب:

این سنگ دارای رنگ‌های سفید، کرم روشن، کرم عسلی و استخوانی است و بسیار شبیه سنگ مرمریت است. به دو صورت موج‌دار و بی‌موج است.

20.سنگ تراورتن مهاباد:

طیف رنگی این سنگ بین کرم تا بژ است. دارای هاله‌هایی به رنگ‌های کرم، کرم بژ، بژ، صورتی و شکلاتی می‌باشد. به دو صورت بی‌موج و موج‌دار برش داده می‌شود.

21.سنگ تراورتن گلستان:

سنگ تراورتن گلستان، دارای رنگ یک‌دست عسلی موج‌دار است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

22.سنگ تراورتن خلخال:

سنگ تراورتن خلخال دارای رنگ کرم و کرم بژ است. باتوجه به رگه‌هایی که دارد به رنگ‌های بژ تیره تا قهوه‌ای دیده می‌شود. دارای سورت صیقلی، کوپ و چرمی است. به دو صورت بی‌موج و موج‌دار برش داده می‌شود.

23.سنگ تراورتن طرق:

سنگ تراورتن طرق، به سه رنگ شکلاتی، کرم  و سفید وجود دارد. دارای دو نوع برش موج‌دار و بی‌موج است.

24.سنگ تراورتن ورتون:

این سنگ در طیف رنگی کرم و بژ است که هاله‌های قهوه‌ای در آن دیده می‌شود.

25.سنگ تراورتن ابیانه:

سنگ تراورتن ابیانه جزء یک‌دست‌ترین و سفیدترین سنگ‌های تراورتن است و چگالی پائینی دارد. به دو صورت موج‌دار و بی‌موج برش داده می‌شود و هرچه بی‌موج‌تر باشد، بیشتر طرفدار دارد.

سنگ تراورتن انواع مختلف دیگری نیز دارد که کمتر شناخته شده هستند. جالب است بدانید هر نوع سنگ تراورتن، برای یک قسمت به خصوصی از ساختمان مورد استفاده است. نظرات مشتریان و میزان بودجه‌بندی آن‌ها نیز بسیار مهم است و باید براساس نیاز و بودجه مشتریان سنگ مناسب را برایشان پیشنهاد دهید.

 

سنگ مرمر:

 

سنگ مرمر دارای بافت زیبا و مجللی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب ‌می‌کند. سنگ مرمر برای ایجاد یک ساختمان لوکس و پر زرق و برق مناسب‌ترین سنگ است. این سنگ می‌تواند خاص بودن ساختمان شما را دو برابر کند.

 

انواع سنگ مرمر:

سنگ مرمر مانند بسیاری از سنگ‌های دیگر، دارای انواع متفاوتی است که در ادامه آن‌ها را خواهیم گفت:

  • مرمر تراورتن، ترکیبی از سنگ مرمر و تراورتن است که در جاهای مختلف ساختمان، بسته به اندازه‌ی سنگ استفاده می‌شود. این سنگ کاربرد زیادی در نمای ساختمان نیز دارد.
  • سنگ مرمر کرارا، که رنگ سفید و خاکستری دارد. همچنین در نمای بیرونی و داخلی ساختمان استفاده می‌شود.
  • سنگ مرمر کالاکاتا، به رنگ‌های مشکی، سفید و خاکستری است که در ساختمان‌های لوکس بیشتر دیده می‌شود و نمای شاین و تجملاتی به نمای ساختمان می‌دهد.
  • مرمر رزا، بیشتر به رنگ گل رز است. رنگش قرمز مایل به تیره می‌باشد و با سنگ‌های دیگر ترکیب شده و برای نما استفاده می‌شود.
  • مرمر سبز، به رنگ سبر مایل به سفید و خاکستری دیده می‌شود و در طراحی‌ها و معماری‌های خاص به کار برده می‌شود.
  • مرمر یونانی، در طول تاریخ کاربرد بسیار زیادی داشته است. طیف رنگی آن بین سفید تا مشکی است. این سنگ نمای تاریخی به ساختمان می‌بخشد.

سنگ گرانیت:

 

سننگ گرانیت مقاومت بالایی در برابر فشار، سایش و حرارت دارد. از این رو برای استحکام ساختمان‌ها، می‌توانید از سنگ گرانیت استفاده نمایید. همچنین گرانیت رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارد که کاربرد آن را متفاوت کرده است. سنگ گرانیت نیز دارای انواع مختلفی است که در مطالب بعدی در مورد آن به تفضیل صحبت خواهیم کرد.

 

از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید، به خود می‌بالیم و از شما متشکریم. همواره می‌توانید با مراجعه به سایت صنایع سنگ میرزایی و تماس با مشاوران تخصصی مجموعه، از تمام قیمت‌ها و رنگ‌ها و طرح‌های انواع سنگ‌های ساختمانی مطلع شوید. مشاوران متخصص مجموعه در هر زمان در خدمت شما هستند.

پیشنهاد ویژه

تراورتن رامشه

تراورتن رامشه

620,000 تومان

5/5
انتخاب سنگ بر اساس نوع
انتخاب سنگ بر اساس رنگ

2 نظر در “زیباسازی نمای ساختمان با انواع سنگ ساختمانی

  1. مرسده گفت:

    من دانشجوی سال اول معماری هستم و خیلی خوشحالم که سایتتون دیدم. خیلی بهم کمک کرد

    1. صنایع سنگ میرزائی گفت:

      بسیار هم عالی، جای خوشحالی داره که اطلاعات ما درباره انواع سنگ‌های ساختمانی برای دوستان حوزه معماری هم جذاب هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من